czwartek, 29 grudnia 2011

Jak budować

Jak budować 
Do tej pory skupiłem się przede wszystkim na temacie kupna działki budowlanej, oraz zaciągnięciu kredytu na dom. Pomyślałem sobie, że skoro prowadzę poradnik budowlany, to wypadałoby napisać artykuł dotyczący samego procesu budowy. Przyznam szczerze, że chyba po kilkudniowym świątecznym próżniactwie coś mi wyparowało z głowy. Zawsze bowiem „chorowałem” na nadmiar pomysłów. Teraz zaś, nie mogłem wykrztusić z siebie żadnego sensownego problemu, który mógłbym rozwiązać, z pożytkiem dla czytających. Zacząłem więc szukać inspiracji w internecie. Omyłkowo znalazłem na zaprzyjaźnionym blogu artykuł o książce – Jak budować. Kompendium wiedzy budowlanej.  


Jak budować?

Nie jestem zwolennikiem, ogólnikowych książek – kompendiów wiedzy, po przeczytaniu, których autor obiecuje mi, iż stanę się znawcą tematu. Czasem wydaje mi się, że autorzy w nich rozwodzą się nad niepraktycznymi problemami, pomijając przy tym to co najważniejsze. Ja zaś lubię konkret. Podobne odczucia towarzyszyły mi, gdy zobaczyłem książkę „Jak budować. Kompendium wiedzy budowlanej”, jednakże mój sceptycyzm zaczął maleć – wpierw gdy zobaczyłem spis treści. Zaś ostateczną opinię zweryfikowałem, gdy nabyłem książkę i zacząłem się w niej zgłębiać.

Nie chcę, by ten artykuł wyglądał jak jakaś reklama. Nie będę zatem tutaj rozpływał się w zachwycie nad tą książką – przedstawię konkrety.

Moje spostrzeżenia:

- Atutem książki jest naprawdę sensownie zebrany materiał. Autor prowadzi czytelnika krok po kroku przez wszystkie etapy budowy domu. Jest to bardzo pomocne (jak mi się wydaje) przede wszystkim dla osób mających niewielką wiedzę na temat budowy domów. Uwaga – osoby będące już kilka lat w temacie budownictwa też znajdą garść nowych informacji (tak przynajmniej było u mnie).

- To co wymieniłem jako atut książki jest także jej wadą – być może mam jakieś skrzywienia na tym punkcie, ale jak już pisałem ogólnikowe książki mają to do siebie, że niektóre tematy mogą traktować trochę po macoszemu – bez wchodzenie w ich głębię. Tak w kilku przypadkach jest też z tą książką. Jednak przyznam, że i tak jestem bardzo pozytywnie zaskoczony – w końcu książka liczy prawie 470 stron. Nie ma tu wodolejstwa.

- Kolejnym atutem książki jest nowoczesne podejście do tematu. Posiadam prawie dziesięcioletnie doświadczenie w tej branży a mimo to znalazłem bardzo interesujące informacje m.in. na temat nowej energooszczędnej technologii ogrzewania budynków – dla mnie jest to bardzo ważny temat – dzięki niemu można zbudować dom, który będzie tańszy w eksploatacji (temat jest tak istotny, że napiszę o tym kiedyś oddzielny artykuł).

- Książka rzeczowo podchodzi do tematu – może pomóc praktycznie na każdym etapie budowy. Ułatwia decyzje w wyborze surowców budowlanych oraz materiałów wykończeniowych; przez ciekawe porównania, robi to w taki sposób – że sam możesz wybrać najlepsze dla Ciebie rozwiązanie. Podaje rozwiązania dzięki, którym obniżysz koszty budowy, mówi jak spełnić wszystkie normy budowlane itd. – po prostu przekazuje podstawowe informacje jak budować, aby wszystko było wykonane poprawnie.

W poradniku jak budować można znaleźć zagadnienie (pobrałem je od autora):
– Jakie dokumenty są niezbędne do rozpoczęcia budowy, kupna działki, uzyskania warunków zabudowy, przekształcenia działki z rolnej w budowlaną itp.
– Jak i z czego budować – opis technologii budowlanych
– Opis i porównanie materiałów budowlanych dostępnych na rynku
– Zagadnienia fizyki budowy: dyfuzja pary wodnej, ściany konstrukcyjne, prawidłowe właściwości przegród budowlanych, akumulacja ciepła
– Budowa stanu surowego – od fundamentu po dach
– Prawidłowe wykonanie fundamentów, ścian nośnych, stropów i kominów
– Wewnętrzne instalacje – opis i charakterystyka
– Tynki, farby, chemia budowlana, systemy elewacji
– Efektywne grzanie – urządzenie kotłowni
– Porównanie metod i technologii grzewczych w budownictwie jednorodzinnym
– Charakterystyka kotłów
– Opis nowej technologii ogrzewania budynków!
– Systemy ogrzewania budynków
– Kolektory słoneczne
– Energia odnawialna w budownictwie
– Budownictwo pasywne
– Budownictwo energooszczędne
– Certyfikat energetyczny
– Dach – wykonanie, ocieplenie, izolacja, wentylacja
– Okna, drzwi, podłoga, schody
– Systemy kominowe, rekuperacja, wentylacja
– Kominki
– Pompy ciepła
– Zagospodarowanie i urządzenie ogrodu

Książka jest naprawdę warta uwagi. Myślę, że w najbliższych miesiącach napiszę na blogu co najmniej jeden artykuł opierając się właśnie na tej książce.

Dokładny opis oraz pierwsze 30 stron książki znajdziesz tutaj.




15 komentarzy:

  1. dzięki, bardzo dobra pozycja.
    a na marginesie - czekam na nowe posty ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W sytuacji kiedy mieszkamy w domu jednorodzinnym to bywa, iż może nam się przydać pompa zanurzeniowa https://www.dostudni.pl/pompy-zatapialne,c9.html po to by wypompować zalegającą wodę. Bez tego sprzętu bardzo ciężko jest momentami wyobrazić sobie moment, gdzie zebrana woda lub szambo będzie nam skutecznie utrudniać codzienne przebywanie w domu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis. Sam zacząłem w te wakacje stawiać dom u muszę przyznać, że odpowiednie narzędzia są w stanie znacznie ułatwić prace budowlane. Na stronie https://www.arad.pl/rusztowania-przejezdne-faraone,g30.html znalazłem fajną ofertę drabin i rusztowań budowlanych. Myślę, że do końca roku dom będzie już stał i zostanie sama wykończeniówka

    OdpowiedzUsuń
  4. Przede wszystkim należy budować tak, aby wszystko było zgodne z planem. Ja również zdecydowałem się na budowę domu i jestem już szczęśliwy, że wszystko się udało. Teraz tylko korzystam z kalkulatora https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu który pozwala mi znaleźć najbardziej korzystne stawki na ubezpieczenie nieruchomości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Stawiając swój dom miałem poważny problem ze znalezieniem kompetentnego instalatora. Dopiero Hydraulik z Wrocławia okazał się właściwym fachowcem link

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawe rozwiązanie spotkałem będąc na chrzcinach w restauracji Rodzinnej we Wrocławiu http://www.restauracjarodzinna.pl/chrzciny.html. Tanie i ciekawe rozwiązania budowlane są teraz w modzie, także w branży gastronomicznej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno jeśli chodzi o kwestie domu i jego bezpieczeństwa warto jest też pamiętać o odpowiednim ubezpieczeniu. Sporo informacji na ten temat oraz możliwość zakupu najlepszej polisy znajdziecie tutaj http://swiatubezpieczen.net.pl/ . uważam, że jak najbardziej warto jest tę stronę odwiedzić

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zanim zacznie budować się dom warto mieć już jakiś pomysł, jak je urządzić. Doradzono mi, aby projekt najpierw zobaczył dekorator wnętrz Wrocław i dzięki temu nie musiałem przerabiać i remontować nowe pomieszczenia mieszkalne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zamierzam rozpocząć budowę swojego biura detektywistycznego we Wrocławiu https://g.page/detektyw-wroclaw/, więc wszelkie rozwiązania budowlane teraz bardzo mnie interesują.

    OdpowiedzUsuń
  12. Teraz rozpoczynać budowę należy od cennika https://www.promykfundacja.pl/cennik.php. Inflacja i wszystko idzie w górę w zastraszającym tempie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że również warto jest od razu mieć zaufanego hydraulika gdyż takiego rodzaju prace są po prostu ważne. W każdym razie ja zazwyczaj korzystam z usług specjalisty https://hydraulik.wroclaw.pl/instalacje-i-uslugi/ i wiem, że to jest bardzo dobra opcja.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy to problem z instalacją wodno-kanalizacyjną czy potrzeba wymiany kotła, https://rost.wroclaw.pl/ to firma, której można zaufać. Profesjonalni hydraulicy posiadający wiedzę i umiejętności są gotowi sprostać Twoim oczekiwaniom. Zaufaj im, aby zapewnić sobie bezpieczne i sprawne funkcjonowanie swojego systemu hydraulicznego.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ostatnio stanąłem przed wyzwaniem nagłej awarii hydraulicznej w moim mieszkaniu w Poznaniu. Znalezienie szybkiego i skutecznego rozwiązania było dla mnie priorytetem. W moich poszukiwaniach trafiłem na https://hydraulik-poznan.pl/ i muszę przyznać, że ich reakcja była błyskawiczna. Profesjonalizm, szybkość działania i efektywność w naprawie zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Bez wątpienia polecam ich usługi każdemu, kto potrzebuje niezawodnego hydraulika.

    OdpowiedzUsuń